Meer sales met deze product-foto-tip

Je hebt een mooie (web)winkel met producten waar je supertrots op bent. Maar je wil online ook zichtbaar zijn. Tijd voor een effectieve Instagram strategie! Je doelstelling: meer sales. Welke content deel je op Instagram? Foto’s van je producten natuurlijk! Maar wat voor foto’s hebben een positief effect op je sales?

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen. Post foto’s in de user-setting. Dit levert allerlei positieve effecten op in vergelijking met een traditionele productfoto. Okay, maar wat is de user-setting? Dit houdt in dat je je product op de foto zet alsof een klant het daadwerkelijk gebruikt. Een traditionele productfoto heeft vaak een witte achtergrond. Hieronder zie je goede voorbeelden.

De foto rechts vonden we op het Instagramaccount van De Wildernis (winkeltje in Amsterdam) en is gemaakt door _vegannabelle_

Waarom de user-setting effectief is

Uit onderzoek blijkt dat Instagrammers je account sneller aanbevelen als je productfoto’s plaatst in de user-setting. Je merk of bedrijf wordt hierdoor namelijk meer gewaardeerd. Hier zijn twee redenen voor. De eerste reden is logisch: de foto’s spreken meer aan en passen beter bij de andere content die je tegenkomt op Instagram. Je valt dus niet uit de toon.

De tweede reden is nog veel interessanter. Als je foto’s plaatst in de user-setting vinden Instagrammers jouw merk of bedrijf betrouwbaarder. Ze zien foto’s waarop het lijkt alsof andere mensen de producten al hebben gekocht en gebruiken. Dit zorgt voor meer vertrouwen in je producten en je bedrijf. Als anderen je producten gebruiken of dragen, dan moet de kwaliteit wel goed zijn, toch? Zie het als een soort visuele review! En hoe meer vertrouwen mensen in je product of bedrijf hebben, hoe minder risico ze ervaren en hoe sneller ze een aankoop doen. Dus dit leidt indirect tot meer sales! Yay!

Zelf aan de slag

Foto’s van je producten in de user-setting kun je natuurlijk zelf maken, maar we hebben nog een leukere optie. Wat als je klanten helpen bij het creëren van content? Vraag of klanten je taggen als ze een foto plaatsen op Instagram met jouw producten. Of roep een hashtag in het leven die klanten kunnen gebruiken. Als de foto’s van je klanten goed in je feed passen, kun je vragen of je de foto van de klant op je eigen account mag delen. 

Meer tips en inspiratie?

Volg ons op Instagram voor meer tips en inspiratie @topvrouwenbranding

Heb je hulp nodig bij je Instagram strategie? Check dan ons aanbod

Bron: Colliander, J., & Marder, B. (2018). ‘snap happy’ brands: Increasing publicity effectiveness through a snapshot aesthetic when marketing a brand on instagram. Computers in Human Behavior, 78, 34-43.

Tags: No tags

Reactie plaatsen

Your email address will not be published. Required fields are marked *